28 January 2012

Book review/Recensione: Persepolis, by Marjane Satrapi, *****

Recensione in italiano di seguito!

Synopsis

Wise, funny, and heartbreaking, Persepolis is Marjane Satrapi’s memoir of growing up in Iran during the Islamic Revolution. In powerful black-and-white comic strip images, Satrapi tells the story of her life in Tehran from ages six to fourteen, years that saw the overthrow of the Shah’s regime, the triumph of the Islamic Revolution, and the devastating effects of war with Iraq. The intelligent and outspoken only child of committed Marxists and the great-granddaughter of one of Iran’s last emperors, Marjane bears witness to a childhood uniquely entwined with the history of her country.


Review

Very original format: telling the story of a revolution, a major event in world history, through a graphic story about a little girl coming of age. She is from a middle class family in Tehran and tells us about the fall of the Shah and the rise of the islamic republic thourgh the eyes of a child. A child who is very aware of what is going on around her and is not afraid to speak up. Through the microstory of her family, her school, her relatives and neighbors we learn a lot about everyday life in Tehran in that period.

The book ends with her departure for Austria in 1983 where her parents sent her to be safe from the dangers of war with Iraq and of internal repression. I am looking forward to reading the sequel "Persepolis 2: The Story of a Return".

PS I am not sure why the author chose the title Persepolis for this book, does anyone know?

Links to buy the book and DVD at the end of this post.

----------

RECENSIONE IN ITALIANO


Sinossi

Persepolis non è solo il primo fumetto iraniano ma è anche un romanzo di formazione che testimonia come la gente comune riesce a sopravvivere alla repressione politica e alla guerra. Una bambina di Teheran ci accompagna dalla propria infanzia all'adolescenza, mentre crolla il regime della Scià, trionfa la rivoluzione islamica, scoppia la guerra con l'Iraq. Attraverso gli occhi di Marjane, figlia unica di genitori progressisti, e della sua famiglia, prende forma l'accumularsi di tutte quelle vicende che trascinano un paese moderno in un regime fondamentalista.


Review

Formato molto originale: raccontare la storia di una rivoluzione, di un importante evento della storia mondiale in fumetti, attraverso l'esperienza di una bambina che diventa una ragazza in quegli anni. Lei è di una famiglia benestante di  Tehran e ci racconta della caduta dello Scià e della presa del potere da parte della repubblica islamica. Una bambina che è molto cosciente di quello che sta succedendo al suo paese e che non ha paura di parlare. Attraverso la microstoria della sua famiglia, la sua scuola, i suoi parenti ed i vicini di casa possiamo imparare molto della vita di tutti i giori a Tehran in quegli anni.

Il libro finisce con la sua partenza per l'Austria nel 1983, dove i genitori la mandarono per garantirne la sua sicurezza dalla guerra con l'Iraq e dalla repressione interna. Comprerò sicuramente ill secondo libro "Persepoli 2" che racconta il ritorno della protagonista in Iran dopo alcuni anni.

PS Non so perché questo titolo, qualcuno ne conosce la ragione?



Version française


Box set in Engish with Persepolis and Persepolis 2 sequel.



Get the DVD of the movie based on this book

No comments:

Post a Comment

Click here to leave your comment. All comments are welcome and will be published asap, but offensive language will be removed.